1922 |
Ustalono administracyjny
po)dział sieci kolejowej na 9 okręgów: |
1923 |
Do budowanego wówczas
morskiego portu handlowego w Gdyni zawija
pierwszy statek. Do obsługi portu w ciągu
kilku lat Zbudowano stację Gdynia Port
o zdolności przeładunkowej 3600
wagonów na dobę. |
1924 |
Budowę parowozów rozpoczęły:
„Warszawska Spółka Akcyjna Budowy
Parowozów” i zakłady „H.
Cegielski” w Poznaniu. |
1925 |
Łódź otrzymuje połączenie
kolejowe z Kutnem, Fabrykę „Wagon”
w Ostrowie Wielkopolskim przekształcono
w warsztaty główne naprawy wagonów. |
1926 |
Początek budowy (pod
kierunkiem inż. Józefa Nowkuńskiego)
Magistrali Węglowej: Herby Nowe -
Gdynia. Prezydent RP przywraca Ministerstwo
Komunikacji i tworzy przedsiębiorstwo
„Pogskie Koleje Parństwowe”.
Otwarto, zbbudowaną wciągu roku,
115-kibormetrową linię Kalety -
Herby Nowe - Wieluń - Podzamcze Wieruszów,
łączącą Śląsk
z Wielkopolską. |
1927 |
Uruchomienie pierwszej w Polsce
prywatnej kolei elektrycznej (Elektryczna
Kolej Dojazdowa - EKD) na linii Warszawa -
Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki. |
1928 |
Przyjęcie projektu Dworca
Głównego w Warszawie autorstwa Czesława
Przybylskiego i Andrzeja Pszenickiego,
Utworzenie Muzeum Kolejowego w Warszawie (w
1938 roku przekształcono je w Muzeum
Komunikacji). |
1933 |
Spółka
„Polsko-Francuskie Towarzystwo Kolejowe”
kończy budowę Magistrali Węglowej
(457 km) Herby Nowe (Śląsk) -
Gdynia przez Karsznice - Inowrocław -
Bydgoszcz - Kościerzynę (największa
inwestycja kolejowa lat międzywojennych).
Otwarcie linii średnicowej w Warszawie. |
1934 |
Przekazano do eksploatacji
odcinki: Warszawa - Radom i Kraków - Miechów
- Tunel. |
1935 |
Krajowe fabryki przystępują
do budowy taboru elektrycznego dla węzła
warszawskiego. |
1936 |
Po pół roku budowy
uruchomiono pierwszą W Polsce
napowietrzną kolej linową w
Tatrach: z Kuźnic na Kasprowy Wierch. Z
Warszawy do Otwocka i Pruszkowa ruszyły
pociągi elektryczne. |
1937 |
Sukces zbudowanego w "Fabloku"
nowego polskiego parowozu "Pacific"
serii Pm 36 (o prędkości do 140
km/h) na Międzynarodowej Wystawie
Sztuki i Techniki w Paryżu. Przekazano
do eksploatacji zelektryfikowane odcinki:
Pruszków - Grodzisk Mazowiecki - Żyrardów
i Warszawa - Mińsk Mazowiecki. |
1938 |
Oddano do użytku Dworzec Główny
w Warszawie (po Powstaniu Warszawskim został
zburzony przez Niemców). |
1944 |
Na ziemi lubelskiej powstają:
Resort Komunikacji (przekształcony 1
stycznia 1945 r. w Ministerstwo Komunikacji)
i Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych
w Lublinie z pod dyrekcjami w Białymstoku
i Rzeszowie. Wznawia się ruch pociągów
na liniach na wschód od Wisły. |
1945 |
PKP przejmują od
radzieckiej administracji wojskowej zarząd
kolejami na małym obszarze państwa
polskiego w nowych jego granicach. Rada
Ministrów ustala podział
administracyjny sieci PKP na 10 okręgów:
warszawski, łódzki, lubelski,
krakowski, katowicki, wrocławski, poznański,
szczeciński, gdański i olsztyński. |
1946 |
W Poznaniu tworzy się Państwowe
Przedsiębiorstwo Robót
Komunikacyjnych. Ruszają pociągi
elektryczne między Warszawą
Wschodnią i Otwockiem. Ukazuje się
pierwszy numer miesięcznika Przegląd
Komunikacyjny. |
1947 |
W Ministerstwie Komunikacji
powstaje Biuro Elektryfikacji Kolei. |
1948 |
Powstaje Buro Projektów
Budownictwa Kolejowego w Warszawie,
przekształcone wkrótce w Centralne
Biuro Studiów i Projektów Komunikacji, a później
w Centralne Biuro Studiów i Projektów
Budownictwa Kolejowego. |
1949 |
Otwarcie odbudowanej (wraz z
mostem na Wiśle) i ponownie
zelektryfikowanej linii średnicowej w
Warszawie oraz tymczasowego dworca Warszawa
Śródmieście. Ukończenie
budowy linii Tomaszów Mazowiecki - Radom. U
ukazuje się pierwszy numer miesięcznika
Przegląd Kolejowy. |
1950 |
Wychodzi pierwszy numer Sygnałów
- tygodnika kolejarzy (od 1992 roku pod tytułem
Nowe Sygnały). |
1951 |
Powstaje Instytut
Naukowo-Badawczy Kolejnictwa (INEK) (od 1958
r. Centralny Ośrodek Badań i
Rozwoju Kolejnictwa (COBiRTK), a od 1986 r.
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa (CNTK)). |
1952 |
Przekazano do eksploatacji linię
Pyskowice - Lubliniec. |
1953 |
Ukończono budowę
linii: Skierniewice - Łuków i Kielce -
Busko (od Sitkówki), systemu obsługi
kolejowej Nowej Huty oraz drugiej pary torów
(wraz z elektryfikacją) z Gdańska
do Gdyni przez Sopot. |
1954 |
Pierwszy pociąg trakcji
elektrycznej pojechał z Warszawy przez
Koluszki do Łodzi Fabrycznej. „Pafawag”
zaczął produkcję pierwszej
powojennej serii elektrycznych zespołów
trakcyjnych: EW53. Nowe Zakłady
Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK) w Mińsku
Mazowieckim wykonały pierwsze naprawy
zespołów elektrycznych. |
1955 |
U ułożono pierwsze w
Polsce odcinki toru bezstykowego. |
1957 |
Ukończenie elektryfikacji
pierwszej linii kolejowej dalekiego zasięgu:
Warszawa - Częstochowa - Katowice -
Gliwice. Ostatnie dostawy parowozów (Tkt48)
z zakładów „H.Cegielski” dla PKP.
„Fablok” buduje spalinowe lokomotywy
manewrowe SM30 (w 5 lat później
uruchomi seryjną produkcję
lokomotyw SM42, w 1970 SP45). |
1958 |
„Pafawag” rozpoczyna seryjną
produkcję lokomotyw elektrycznych ET21. |
1959 |
Śląsk otrzymuje
zelektryfikowane połączenie z
Krakowem. „Pafawag” rozpoczyna seryjną
produkcję trójwagonowych zespołów
trakcyjnych EW55. |
1960 |
Uruchomienie trakcji
elektrycznej na linii Gliwice - Wrocław. |
1961 |
„Pafawag” dostarcza
pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne
serii EN57. |
1962 |
Zlikwidowano DOKP Olsztyn. |
1963 |
Oddano do użytku nowy
dworzec Warszawa Śródmieście. |
1964 |
Ukończenie elektryfikacji
linii: Warszawa - Poznań, Kraków -
Rzeszów - Przemyśl - Medyka i Katowice
- Zebrzydowice. |
1965 |
„Pafawag” dostarcza
pierwsze uniwersalne lokomotywy elektryczne
serii EU07. Ukończenie elektryfikacji
linii Wrocław - Wałbrzych -
Jelenia Góra. |
1966 |
Powstaje Ośrodek Badawczy
Ekonomiki Transportu (OBET). |
1967 |
Zakończenie budowy drugiej
pary torów na linii średnicowej w
Warszawie. |
1968 |
Połączenie trakcją
elektryczną Lublina z Warszawą i
Śląskiem przez Dęblin -
Kielce - Tunel. |
1969 |
Oddano do użytku nowy
dworzec Warszawa Wschodnia zbudowany według
projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra
Szymaniaka. Zakończono elektryfikację
Magistrali Węglowej Śląsk -
Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz -
Gdańsk - Gdynia. Ułożono
pierwszy na sieci PKP odcinek toru z szyn ciężkich
typu UIC 60 (S 60). |
1970 |
Ukończono elektryfikację
linii Poznań - Wrocław. |
1971 |
W „Pafawagu” początek
seryjnej produkcji lokomotyw elektrycznych
ET22. Budowa Centralnej Magistrali Kolejowej
(CMK) długości 223 km z Zawiercia
do Grodziska Mazowieckiego koło
Warszawy (Największa po II wojnie
światowej inwestycja kolejowa). |
1972 |
Na Magistrali Węglowej
wprowadzono radiotelefoniczną
łączność między
maszynistami lokomotyw a posterunkami ruchu.
Linię Kalety - Kluczbork - Oleśnica
- Wrocław zaczęto obsługiwać
trakcją elektryczną. W Katowicach
otwarto nowy Dworzec Główny,
zaprojektowany przez Wacława Kłyszewskiego,
Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza
Wierzbickiego. |
1974 |
Inauguracja połączenia
kolejowo-promowego między Świnoujściem
a Ystad w Szwecji polskim promem. Ukończono
elektryfikację linii Kluczbork - Ostrów
Wielkopolski - Jarocin - Poznań. |
1975 |
Dyrekcje okręgowe kolei
otrzymują nazwy regionalne: Centralna
(z siedzibą w Warszawie) Wschodnia (w
Lublinie), Południowa (w Krakowie),
Śląska (w Katowicach), Dolnośląska
(we Wrocławiu), Zachodnia (w Poznaniu),
Pomorska (w Szczecinie) i Północna (w
Gdańsku). Finał elektryfikacji
linii: z Warszawy przez Łódź -
Kalisz - Ostrów Wielkopolski - Oleśnicę
do Wrocławia i z Krakowa do Zakopanego.
„Pafawag” opuszczają prototypy
serii EW58. Otwarcie Dworca Warszawa
Centralna, zbudowanego według projektu
Arseniusza Romanowicza. |
1976 |
Elektryfikacja linii Poznań
- Inowrocław. |
1977 |
PKP przewiozły największą
w swojej historii liczbę pasażerów:
1 151 700 000 . „H. Cegielski” podejmuje
produkcję dwuczłonowych lokomotyw
elektrycznych ET41. |
1978 |
Największe w historii PKP
przewozy towarów: ponad 489 mln ton. Zakończenie
elektryfikacji linii Poznań - Szczecin. |
1979 |
Otwarcie 397-kilometrowej
szerokotorowej Linii Hutniczo-Siarkowej (LHS)
Hrubieszów - Huta „Katowice”,
zbudowanej do przewozu towarów bez przeładunku
na granicy wschodniej. |
1980 |
Uruchomienie trakcji
elektrycznej na liniach: Warszawa - Terespol
i Szczecin - Świnoujście. |
1983 |
Ukończono elektryfikację
linii Warszawa - Białystok. |
1984 |
Po CMK, z prędkością
140 km/h, kursują pierwsze dwa ekspresy
z Warszawy do Krakowa i Gliwic. |
1985 |
Zakończenie budowy
drugiego toru, modernizacji i elektryfikacji
Magistrali Nadodrzańskiej Wrocław
- Głogów - Zielona Góra - Rzepin -
Kostrzyń - Szczecin - Świnoujście
oraz elektryfikacji linii Warszawa - Działdowo
- Gdańsk, Kutno - Toruń -
Bydgoszcz i Wrocław - Legnica - Węgliniec.
Przekazano do eksploatacji trakcją
elektryczną prawie 600 km linii, osiągając
rekord tempa w historii elektryfikacji PKP i
w skali Europy (bez ZSRR) . |
1987 |
Z Ministerstwa Komunikacji
wyodrębniono Dyrekcję Generalną
PKP. |
1988 |
Zakończenie elektryfikacji
linii Poznań - Kunowice - Frankfurt nad
Odrą a tym samym całej magistrali
Wschód - Zachód od granicy radzieckiej do
niemieckiej oraz linii Toruń - Iława
- Olsztyn (elektryfikacją objęto
10 tys. km sieci PKP). Na CMK prędkość
ekspresów wzrasta do 160 km/h prowadzonych
przez lokomotywy elektryczne nowej serii:
EP09 „Pafawagu”. |
1989 |
Polska przystępuje do
Europejskiej Umowy o Głównych Międzynarodowych
Liniach Kolejowych (AGC). Zelektryfikowano
linii Gdańsk - Słupsk - Koszalin -
Białogard - Stargard - Szczecin. |
1990 |
Bank Światowy i Europejski
Bank Inwestycyjny udzielają PKP
pierwszych kredytów na modernizację
kolei. Poznań otrzymuje połączenie
trakcją elektryczną z Białogardem
przez Piłę i Szczecinek. |
1991 |
W I etapie restrukturyzacji
kolei 76 zakładów remontowych,
produkcyjnych i budowlanych przekształcono
w samodzielne podmioty gospodarcze. |
1992 |
Uruchomiono pierwszy pociąg
EC z Warszawy do Berlina. Pięciu
ekspresom (z Warszawy do Krakowa, Gliwic i
Poznania) nadano standard pociągów
INTERCITY. Rozpoczęto modernizację
linii E-20 Kunowice - Poznań - Warszawa
- Terespol w celu przystosowania jej do prędkości
jazdy 160 km/h w ruchu pasażerskim, a
120 km/h w towarowym. Wdrażanie
kupionego w RFN informatycznego systemu
rezerwacji miejsc w pociągach i sprzedaży
biletów KURS 90. |
1993 |
Zaczęto instalowanie
pakietowej sieci transmisji danych KOLPAK.
Uruchomiono: drugie połączenie EC
Warszawa - Berlin i pierwsze EC Warszawa -
Wiedeń, pociąg IC Warszawa -
Praga, bezpośrednie połączenia
Warszawy z Szestokai i Gdyni z Królewcem.
Warszawa otrzymała dodatkowe połączenia
krajowe IC z Gdynią, Szczecinem,
Bielskiem Białą, Rzeszowem i
Przemyślem. |
1994 |
Zakończenie elektryfikacji
linii Wrocław - Międzylesie i Elbląg
- Olsztyn. Oddano do eksploatacji sieć
łączności komputerowej KOLPAK.
Na CMK osiągnięto rekord prędkości
250,1 km/h. |
1995 |
Otwarcie dla ruchu pasażerskiego
przejścia granicznego Hrebenne - Rawa
Ruska po torze 1435 mm. |
1995 |
14 czerwca o godzinie 11.00 na
dworcu Głównym w Warszawie rozpoczęcie
uroczystości obchodów 150-lecia kolei
na Ziemiach Polskich. |
1999 |
PKP złomuje rekordową
ilość lokomotyw: ponad 1100 sztuk. |
2001 |
21 września - 75 rocznica
powstania firmy PKP. |
2002 |
31 stycznia weszła w
życie ustawa rządu RP dot.
likwidacji lub zmniejszenia ulg na przejazdy
kolejami dla prawie wszystkich grup społeczeństwa.
Rozpoczęto kolejny etap modernizacji
linii E-20: Mińsk Mazowiecki - Siedlce
PESA Bydgoszcz dostarcza nowoczesne autobusy
szynowe [SA105], które mają poprawić
sytuajcę na liniach regionalnych.
Niestety dotychczas zakupiono jedynie dwa
takie pojazdy.
W nowym rozkładziej jazdy Opole
otrzymuje połączenie z Warszawą
pociągiem IC. |