Tw1-36 |
Komentarz: |
Tw1-36 rozbity w wypadku w Czarnkowie w sierpniu 1958 roku.
Produkcja tego pruskiego parowozu ruszyła w 1910 roku w zakładach Henschel z Cassel i trwała aż do roku 1928 w kilkunastu niemieckich fabrykach. Oznaczone były jako G10.
G10 niemieckiego pochodzenia zaczęły się pojawiać na polskich kolejach dopiero w latach 1921 - 1922 (35 szt.). W tym samym roku firma Schwartzkopf dostarczyła 30 nowych Tw1 zamówionych przez PKP do obsługi linii o słabszej nawierzchni. W sumie PKP otrzymały 85 lokomotyw serii G10, które po wprowadzeniu w 1923 r. stosowanego do dziś na PKP systemu oznaczania serii parowozów, otrzymały oznaczenie serii Tw1.
W okresie międzywojennym Tw1 pracowały głównie w południowej Polsce, a pojedyncze egzemplarze stacjonowały również w dyrekcji poznańskiej i wileńskiej. W latach 30tych cała seria została zgrupowana na terenie wschodniej Małopolski, gdzie znalazły zgodne z przeznaczeniem zatrudnienie na tamtejszych liniach mających dość słabą nawierzchnię.
PKP otrzymały po II Wojnie Światowej więcej lokomotyw Tw1 niż przed wojną - 141 sztuk. Oprócz parowozów przejętych z kolei niemieckich PKP otrzymały też maszyny z kolei Alzacko-Lotaryńskich, z Belgii, Zagłębia Saary i Luksemburga oraz, oczywiście parowozy pochodzące z przedwojennego stanu PKP, w ilości zaledwie 10 egzemplarzy, w tym jedyny z zamówionych przez PKP w zakładach Schwartzkopfa przed wojną, dawny Tw1-100. Parowóz ten otrzymał oznaczenie Tw1-102, i pracował w MD Bydgoszcz do 1971 roku. Losy większości z 75ciu przedwojennych Tw1 pozostają niestety nieznane.
Od końca lat czterdziestych pozostające na stanie PKP parowozy Tw1 stacjonowały głównie w gdańskiej DOKP, a ich naprawy średnie i główne odbywały się w warsztatach w Pile. Po roku 1955 kilkanaście parowozów pojawiło się też w DOKP Poznań, gdzie pracowały w MD Piła, Gniezno, Kostrzyn, Wągrowiec i Krzyż. Mimo swojej znacznej liczebności seria ta nie odznaczyła się większymi zasługami na służbie. Powodem tego były słabe parametry eksploatacyjne, co spowodowało kierowanie jej do obsługi manewrów, głównie w portach Trójmiasta i w węźle bydgoskim. W ruchu towarowym można było je spotkać głównie z pociągami zdawczymi, zbiorowymi, lub gospodarczymi. (za serwisem www.parowozy.net) |
SÅ‚owa kluczowe: |
Czarnków, 08-1958, Tw1, Tw1-36, wypadek |
Data: |
07.03.2013 19:06 |
Wyświetleń: |
4654 |
Pobrań: |
2 |
Ocena: |
0.00 (0 głosów) |
Wielkość pliku: |
203.2 KB |
Dodał: |
Copal |
|