Zaawansowane szukanie
 
 


«  Poprzednie zdjÄ™cie:

Codzienność na Żnińskiej KD... 1973

NastÄ™pne zdjÄ™cie:  »

Wypadek w Czarnkowie #3




Autor:  Copal

Tw1-36

 

Copyright autorzy zdjęć st43.pl . Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody autora zabronione.

«  Poprzednie zdjÄ™cie:  

            

Tw1-36
Komentarz: Tw1-36 rozbity w wypadku w Czarnkowie w sierpniu 1958 roku.

Produkcja tego pruskiego parowozu ruszyła w 1910 roku w zakładach Henschel z Cassel i trwała aż do roku 1928 w kilkunastu niemieckich fabrykach. Oznaczone były jako G10.
G10 niemieckiego pochodzenia zaczęły się pojawiać na polskich kolejach dopiero w latach 1921 - 1922 (35 szt.). W tym samym roku firma Schwartzkopf dostarczyła 30 nowych Tw1 zamówionych przez PKP do obsługi linii o słabszej nawierzchni. W sumie PKP otrzymały 85 lokomotyw serii G10, które po wprowadzeniu w 1923 r. stosowanego do dziś na PKP systemu oznaczania serii parowozów, otrzymały oznaczenie serii Tw1.
W okresie międzywojennym Tw1 pracowały głównie w południowej Polsce, a pojedyncze egzemplarze stacjonowały również w dyrekcji poznańskiej i wileńskiej. W latach 30tych cała seria została zgrupowana na terenie wschodniej Małopolski, gdzie znalazły zgodne z przeznaczeniem zatrudnienie na tamtejszych liniach mających dość słabą nawierzchnię.
PKP otrzymały po II Wojnie Światowej więcej lokomotyw Tw1 niż przed wojną - 141 sztuk. Oprócz parowozów przejętych z kolei niemieckich PKP otrzymały też maszyny z kolei Alzacko-Lotaryńskich, z Belgii, Zagłębia Saary i Luksemburga oraz, oczywiście parowozy pochodzące z przedwojennego stanu PKP, w ilości zaledwie 10 egzemplarzy, w tym jedyny z zamówionych przez PKP w zakładach Schwartzkopfa przed wojną, dawny Tw1-100. Parowóz ten otrzymał oznaczenie Tw1-102, i pracował w MD Bydgoszcz do 1971 roku. Losy większości z 75ciu przedwojennych Tw1 pozostają niestety nieznane.
Od końca lat czterdziestych pozostające na stanie PKP parowozy Tw1 stacjonowały głównie w gdańskiej DOKP, a ich naprawy średnie i główne odbywały się w warsztatach w Pile. Po roku 1955 kilkanaście parowozów pojawiło się też w DOKP Poznań, gdzie pracowały w MD Piła, Gniezno, Kostrzyn, Wągrowiec i Krzyż. Mimo swojej znacznej liczebności seria ta nie odznaczyła się większymi zasługami na służbie. Powodem tego były słabe parametry eksploatacyjne, co spowodowało kierowanie jej do obsługi manewrów, głównie w portach Trójmiasta i w węźle bydgoskim. W ruchu towarowym można było je spotkać głównie z pociągami zdawczymi, zbiorowymi, lub gospodarczymi. (za serwisem www.parowozy.net)
Słowa kluczowe: Czarnków, 08-1958, Tw1, Tw1-36, wypadek
Data: 07.03.2013 19:06
Wyświetleń: 4599
Pobrań: 2
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 203.2 KB
Dodał: Copal

Autor: Komentarz:
eReN
Użytkownik

Data: 07.03.2010
Komentarzy: 1195
...

Cenne fotografie, a i opisy bardzo dobrze przygotowane opisy które zapewne nie jednemu z nas się przydadzą.
07.03.2013 19:35 Offline eReN robert-nowicki84 at wp.pl
Piter
Użytkownik

Data: 25.03.2011
Komentarzy: 1564
Autor

A kto jest autorem tych zdjęć? Nie znalazłem informacji o tym wypadku nigdzie w literaturze i necie.
07.03.2013 20:27 Offline Piter piotrchamczyk at wp.pl http://www.youtube.com/StudioP75
Copal
Administratror

Data: 13.03.2002
Komentarzy: 1173
@Piter

Autorem jest nieżyjący zawodowy fotograf.
07.03.2013 21:01 Offline Copal http://www.st43.pl



«  Poprzednie zdjÄ™cie:

Codzienność na Żnińskiej KD... 1973

NastÄ™pne zdjÄ™cie:  »

Wypadek w Czarnkowie #3